Dezvoltarea și motivarea echipei de proiect (lecții învățate din domeniul construcțiilor)

           

de Alex Timoc 

Ce garantează succesul unui proiect în construcții civile?   Există o întreagă listă de bifat pentru a putea da răspunsul la această întrebare. Deși lista este extrem de lungă și comprehensibilă, trainerul va menționa, la cursurile de  management de proiect, faptul că există mereu șanse ca procesul proiectului să întâmpine probleme, în ciuda respectării procedurilor și metodelor de management. Astfel, apare următoarea  întrebare: cum poate un  manager de proiect să motiveze echipa în momentele esențiale atunci când apar probleme?   În acest scurt articol, voi vorbi despre experiența mea pe șantiere și dificultățile întâmpinate ca  manager de proiect. Lucrez în managementul de proiect de aproape zece ani și pot spune cu mâna pe inimă că nicio echipă de management în construcții din care am făcut parte nu s-a asemănat una cu cealaltă. De altfel, nici eu nu am fost același de fiecare dată, în primul rând pentru că experiența mea a fost mereu exponențial mai vastă și, în al doilea rând pentru că am participat la proiect în diferite stadii de lucrare. Însă, de-a lungul anilor, am observat câteva lucruri pe care echipele de management de succes le-au avut în comun. În afară de a avea un lider care colaborează, promovează inovația și  inițiativa, membrii echipei deseori își folosesc experiența pentru a găsi soluții la problemele întâmpinate în timpul procesului de construcție.   Un lider empatic este esențial, fiind capabil să înțeleagă și să răspundă nevoilor și preocupărilor membrilor echipei, creând astfel un mediu de lucru pozitiv și productiv.   Unul dintre proiectele unde am fost manager și am colaborat cu o echipă de  management de proiect a fost construirea unei clădiri multifuncționale pentru o instituție de învățământ din județul Timiș. Echipa era formată din membri cu vârste diferite, generații diferite de profesioniști cu vârste cuprinse între 22 de ani și 55 de ani. Așadar, am adunat laolaltă oameni responsabili de comercial, achiziții, calitate, santier, instalații (Mechanical, Electrical, Plumbing – MEP) și securitate și sănătate. Încep prin a menționa că nu cunoscusem pe nimeni înainte. Toți veniseră din medii de lucru variate, lucraseră în etape de proiecte diferite și, cel mai important, erau generații diferite, fiecare cu o percepție diferită despre cum se face  management de proiect. În construcții nu trebuie să existe loc de orgolii. Mi-am oferit timp pentru a putea înțelege traiectoria stilului nostru de management și ne-a luat mai bine de șapte luni să ne cunoaștem. Împreună am reușit să echilibrăm și să ajustăm modul de lucru, astfel încât să putem  lucra eficient în echipă.   Fără îndoială, numitorul comun a devenit rezultatul pozitiv sau succesul fiecărei etape din proiect. Recunoașterea meritelor și recompensarea acestora a fost un mare plus care a făcut diferența. Fie că a fost vorba despre sume de bani, bonusuri, laude, aprecieri sau orice altă formă de recompensă pentru a ridica stima de sine, toate au funcționat excelent pentru a motiva toți membrii echipei, indiferent de vârstă. Înainte să închei, aș vrea să menționez și un exemplu în care stilul meu de management nu a funcționat și nu am reușit să motivez membrii echipei să colaboreze în unison pentru binele proiectului. În perioada în care lucram la un complex rezidențial, am avut ocazia să fiu managerul unei echipe aproape la fel de complexă ca cea menționată mai devreme – oamenii erau de vârste diferite și aveau idei diferite despre responsabilitățile fiecăruia. Atunci când am observat că mulți dintre ei se arătau sceptici la procesul de management pe care îl propuneam, am conchis că nu voi putea să îi motivez să colaborăm.   În final, am învățat că motivarea unei echipe în construcții reprezintă un aspect esențial al managementului de proiect, iar un lider eficient trebuie să fie capabil să utilizeze o gamă variată de strategii și tehnici pentru a menține și stimula motivația membrilor echipei. Prin recunoașterea contribuțiilor, oferirea de oportunități de dezvoltare profesională, definirea obiectivelor clare și realizabile, crearea unui mediu de lucru pozitiv și stimulativ, implicarea membrilor echipei în procesul decizional, asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală, furnizarea de feedback, îndrumare și încurajarea spiritului de echipă și a colaborării, managerul de proiect poate contribui la creșterea angajamentului, productivității și satisfacției membrilor echipei și la succesul și calitatea proiectului de construcție.