Dezvoltarea și motivarea echipei de proiect (lecții învățate din domeniul construcțiilor)

 

 

 

 

 

 

de Alex Timoc 

Ce garantează succesul unui proiect în construcții civile?  

Există o întreagă listă de bifat pentru a putea da răspunsul la această întrebare. Deși lista este extrem de lungă și comprehensibilă, trainerul va menționa, la cursurile de  management de proiect, faptul că există mereu șanse ca procesul proiectului să întâmpine probleme, în ciuda respectării procedurilor și metodelor de management. Astfel, apare următoarea  întrebare: cum poate un  manager de proiect să motiveze echipa în momentele esențiale atunci când apar probleme?  

În acest scurt articol, voi vorbi despre experiența mea pe șantiere și dificultățile întâmpinate ca  manager de proiect. Lucrez în managementul de proiect de aproape zece ani și pot spune cu mâna pe inimă că nicio echipă de management în construcții din care am făcut parte nu s-a asemănat una cu cealaltă. De altfel, nici eu nu am fost același de fiecare dată, în primul rând pentru că experiența mea a fost mereu exponențial mai vastă și, în al doilea rând pentru că am participat la proiect în diferite stadii de lucrare. Însă, de-a lungul anilor, am observat câteva lucruri pe care echipele de management de succes le-au avut în comun. În afară de a avea un lider care colaborează, promovează inovația și  inițiativa, membrii echipei deseori își folosesc experiența pentru a găsi soluții la problemele întâmpinate în timpul procesului de construcție.  

Un lider empatic este esențial, fiind capabil să înțeleagă și să răspundă nevoilor și preocupărilor membrilor echipei, creând astfel un mediu de lucru pozitiv și productiv.  

Unul dintre proiectele unde am fost manager și am colaborat cu o echipă de  management de proiect a fost construirea unei clădiri multifuncționale pentru o instituție de învățământ din județul Timiș. Echipa era formată din membri cu vârste diferite, generații diferite de profesioniști cu vârste cuprinse între 22 de ani și 55 de ani. Așadar, am adunat laolaltă oameni responsabili de comercial, achiziții, calitate, santier, instalații (Mechanical, Electrical, Plumbing – MEP) și securitate și sănătate. Încep prin a menționa că nu cunoscusem pe nimeni înainte. Toți veniseră din medii de lucru variate, lucraseră în etape de proiecte diferite și, cel mai important, erau generații diferite, fiecare cu o percepție diferită despre cum se face  management de proiect. În construcții nu trebuie să existe loc de orgolii. Mi-am oferit timp pentru a putea înțelege traiectoria stilului nostru de management și ne-a luat mai bine de șapte luni să ne cunoaștem. Împreună am reușit să echilibrăm și să ajustăm modul de lucru, astfel încât să putem  lucra eficient în echipă.  

Fără îndoială, numitorul comun a devenit rezultatul pozitiv sau succesul fiecărei etape din proiect. Recunoașterea meritelor și recompensarea acestora a fost un mare plus care a făcut diferența. Fie că a fost vorba despre sume de bani, bonusuri, laude, aprecieri sau orice altă formă de recompensă pentru a ridica stima de sine, toate au funcționat excelent pentru a motiva toți membrii echipei, indiferent de vârstă. Înainte să închei, aș vrea să menționez și un exemplu în care stilul meu de management nu a funcționat și nu am reușit să motivez membrii echipei să colaboreze în unison pentru binele proiectului. În perioada în care lucram la un complex rezidențial, am avut ocazia să fiu managerul unei echipe aproape la fel de complexă ca cea menționată mai devreme – oamenii erau de vârste diferite și aveau idei diferite despre responsabilitățile fiecăruia. Atunci când am observat că mulți dintre ei se arătau sceptici la procesul de management pe care îl propuneam, am conchis că nu voi putea să îi motivez să colaborăm.  

În final, am învățat că motivarea unei echipe în construcții reprezintă un aspect esențial al managementului de proiect, iar un lider eficient trebuie să fie capabil să utilizeze o gamă variată de strategii și tehnici pentru a menține și stimula motivația membrilor echipei. Prin recunoașterea contribuțiilor, oferirea de oportunități de dezvoltare profesională, definirea obiectivelor clare și realizabile, crearea unui mediu de lucru pozitiv și stimulativ, implicarea membrilor echipei în procesul decizional, asigurarea unui echilibru între viața profesională și cea personală, furnizarea de feedback, îndrumare și încurajarea spiritului de echipă și a colaborării, managerul de proiect poate contribui la creșterea angajamentului, productivității și satisfacției membrilor echipei și la succesul și calitatea proiectului de construcție. 

Development and Motivation of the Project Team (Lessons Learned from the Construction Industry)

 

 

 

 

 

 

by Alex Timoc 

What guarantees the success of a civil construction project? There is an entire checklist to tick off to be able to answer this question. Although the list is extremely long and comprehensive, in project management courses, the trainer will mention that there are always chances for the project process to encounter issues, despite adhering to management procedures and methods. Thus, the following question arises: how can a project manager motivate the team in crucial moments when problems arise? 

In this short article, I will talk about my experience on construction sites and the difficulties encountered as a project manager. I have been working in project management for almost ten years, and I can say with a hand on my heart that no management team in construction I have been a part of has resembled another. Moreover, I have not been the same each time, primarily because my experience has always been exponentially broader, and secondly because I participated in projects at different stages of work. However, over the years, I have noticed a few things that successful management teams had in common. Besides having a collaborative leader who promotes innovation and initiative, team members often use their experience to find solutions to problems encountered during the construction process. An empathetic leader is essential, capable of understanding and responding to the needs and concerns of team members, thus creating a positive and productive working environment. 

One of the projects where I was a manager and collaborated with a project management team was the construction of a multifunctional building for an educational institution in Timiș County. The team consisted of members of different ages, spanning different professional generations, from 22 to 55 years old. Therefore, I brought together people responsible for commercial aspects, acquisitions, quality, civil site, installations, Mechanical, Electrical, Plumbing (MEP), and safety and health. I start by mentioning that I did not know anyone beforehand. All came from various work backgrounds, had worked in different project stages, and most importantly, were from different generations, each with a different perception of how project management is done. There is no room for ego in construction. I gave myself time to understand the trajectory of our management style. It took us more than seven months to get to know each other, and together we managed to balance and adjust our working method so that we could work efficiently as a team. 

Undoubtedly, the common denominator became the positive result or success of each project stage. Recognizing merits and rewarding them was a significant plus that made a difference. Whether it was money, bonuses, praise, appreciation, or any other form of reward to boost self-esteem, all worked excellently to motivate all team members, regardless of age. Before concluding, I would like to mention an example where my management style did not work, and I failed to motivate team members to collaborate harmoniously for the project’s benefit. During the time I worked on a residential complex, I had the opportunity to be the manager of a team almost as complex as the one mentioned earlier – people were of different ages and had different ideas about their responsibilities. When I noticed that many of them were skeptical about the management process I proposed, I concluded that I would not be able to motivate them to collaborate. 

In conclusion, I learned that motivating a team in construction is an essential aspect of project management, and an effective leader must be able to use a variety of strategies and techniques to maintain and stimulate team members’ motivation. By recognizing contributions, providing professional development opportunities, defining clear and achievable goals, creating a positive and stimulating working environment, involving team members in the decision-making process, ensuring a balance between professional and personal life, providing feedback, guidance, and encouraging teamwork and collaboration, the project manager can contribute to increasing team engagement, productivity, satisfaction, and the success and quality of the construction project.